
Kam cestuje generace Z: Slunce, moře a sdílení zážitků
Generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1997 až 2012, si oblíbila řecké ostrovy, Turecko, Bulharsko, a stálicemi jejich cestovatelských preferencí zůstávají Egypt a Tunisko. V zimních měsících pak nejčastěji míří za teplem do Ománu, na Kapverdy, do Spojených arabských emirátů nebo na Zanzibar.
„Egypt si u mladých cestovatelů drží výsadní postavení už dlouhodobě. Stačí jen pár hodin letu a člověk se ocitne zase v létě – užívá si moře a slunce, zatímco doma je zima. Díky pohodlí all inclusive může nechat všechny starosti daleko za sebou a prostě jen žít okamžikem,“ říká Simona Fischerová, tisková mluvčí CK Blue Style.
„Generace Z vyrostla na internetu a sociálních sítích, a tak je pro ni naprosto přirozené sdílet zážitky – fotky, videa i krátké momenty, které vyprávějí příběh jejich dovolené. Cestování pro ně není jen únikem, ale způsobem, jak tvořit a být ve spojení se světem,“ dodává.
Příslušníci generace Z dnes tvoří téměř pětinu klientely CK Blue Style. Počet nejmladších cestovatelů do 28 let navíc každoročně roste – letos o 10 % oproti roku 2024, zatímco v loňském roce byl nárůst dokonce 56 %. Ve srovnání s rokem 2019 si letos dovolenou u moře zakoupilo šestkrát více mladých lidí.
Mladí cestovatelé z generace Z přistupují k cestování jinak než jejich rodiče a chtějí víc než all inclusive a lehátko u moře. Hledají rovnováhu mezi odpočinkem a aktivním životem, mezi sdílením a skutečným prožitkem. Influencer Imanuel Adenubi patří mezi tváře generace Z, která objevuje svět po svém – zodpovědněji, ale s vášní pro pohyb, dobrodružství a autenticitu.
Bývalý moderátor, aktivní sportovec a influencer Imanuel Adenubi zaměřený na zdravý životní styl a pohyb vysvětluje, proč dává přednost cestování s cestovní kanceláří:
- Jezdil jste s rodiči na dovolenou s cestovní kanceláří? V kolika letech jste vyrazil poprvé přes CK sám?
Bohužel ne. Žil jsem pouze s maminkou, která na dovolené neměla dostatečné finanční prostředky, takže jsme do zahraničí moc jezdit nemohli. Každopádně o to víc si vážím toho, že teď mohu jezdit spolu s CK Blue Style na různé cesty do zahraničí. Poprvé jsme společně vyrazili do Egypta před dvěma lety. - Kolikrát do roka vyrážíte s CK na dovolenou?
S Blue Style vyrážíme tak dvakrát do roka na společnou dovolenou. - S kým nejčastěji a v jak velkém počtu vyrážíte na dovolenou? Preferujete pobyt ve dvou s partnerkou, nebo máte raději dovolenou se skupinou přátel?
Vždy cestuji společně s partnerkou, protože jak se říká – ve dvou se to lépe táhne. Jelikož preferuji spíše aktivnější dovolené plné sportu a aktivit, vždy si to člověk více užije s někým dalším. Jsem tak trochu workoholik, který se snaží tvořit co nejvíc i na dovolené, využít toho prostředí, takže je to spíš pracovní týden na hezkém místě. A u toho je lepší mít parťáka, který to má podobně, než skupinu kamarádů, kteří si to tam přišli hlavně užít. - Do jakých destinací nejčastěji cestujete?
Destinace, do kterých cestuji, jsou často dost různorodé, ale mám rád, když se to střídá. Jednou je to severní Afrika, pak třeba Kapverdy v Atlantiku a poté snowboard v Bulharsku. Vždy je tam ale podmínka, aby v dané destinaci bylo aktivní a sportovní vyžití. Prostě aby se neustále něco dělo. - Je pro vás důležitá cena, nebo spíš kvalita a servis na hotelu?
Na tom opravdu záleží. Jsem člověk, který vždy hledá nejlepší poměr cena/výkon, ale jsou momenty a zážitky, za které si naopak rád připlatím. Proto opravdu záleží destinaci od destinace. V průběhu roku dost jezdím i na náročné treky v horách a pod stan, takže si naopak s CK spíše chci trochu dopřát toho pohodlí. - Jak nejčastěji trávíte dovolenou – spíše odpočinek, nebo kombinaci odpočinku, sportu a výletů?
Jak už jsem zmínil, jsem spíše člověk, který moc neposedí a potřebuji, aby se neustále něco dělo. Proto mám rád, když máme v každé destinaci dopředu naplánované různé aktivity, výlety a sport. Prostě nedokážu sedět celý den na pláži a číst si knihu. - Objevujete rád danou destinaci? A pokud ano, kupujete si výlety u CK, nebo raději pronajmete auto a cestujete po vlastní ose?
Já osobně mám rád takovou kombinaci objevování dané destinace. Jsou kulturní místa, která opravdu ocením s výlety u CK, protože se tam dozvím něco o historii, kultuře a informacích o daných památkách. To je něco, co bych si sám asi moc nevyhledal. Na druhou stranu mám rád i menší nezávislost, kdy si můžeme objevovat určitá místa po vlastní ose. Proto je fajn, že mi vždy delegáti pomohou s pronájmem auta.
Kombinace svobody a jistoty
Mladí lidé z generace Z se stávají stále důležitější skupinou cestovatelů. Zatímco dříve na dovolenou vyráželi s rodiči, dnes už si destinace volí sami a čím dál častěji sází na jistotu cestovní kanceláře. Generace Z podle statistik CK Blue Style cestuje nejčastěji v páru, případně s více přáteli. Vybírají si hotely se širokou nabídkou služeb – od fitness a sportovního zázemí až po wellness a spa zóny. Chtějí mít část aktivit pohodlně zajištěnou cestovní kanceláří, ale zároveň si rádi nechávají prostor pro vlastní objevování. Důležitý je pro ně hlavně dobrý poměr kvality a ceny. Právě proto u této generace roste obliba dovolených s cestovní kanceláří, které spojují jistotu a pohodlí s možností prožít pestrý a aktivní pobyt.
Zážitky místo věcí
Podle dat CK Blue Style tvoří příslušníci generace Z už osm procent všech klientů a jejich podíl rychle roste. „Je to první generace, která si dovolené vybírá sama – rozhodují se podle recenzí, fotek, zážitků a osobních doporučení,“ říká tisková mluvčí CK Blue Style Simona Fischerová. „Chtějí mít jistotu, že si dovolenou opravdu užijí – nejen odpočinek, ale i emoce, které mohou sdílet.“
Zajímá vás, jak jsou na tom s cestováním ostatní věkové kategorie?
Cestovní kanceláře totiž zdaleka neoslovují jen mladé. CK Blue Style uvádí, že nejčastěji s nimi stále cestují lidé z generace X (1965–80) a Y (1981–96) – přes 75 procent těch, kteří si dovolenou užívají naplno, ale zároveň oceňují jistotu a pohodlí, které jim CK nabízí. Baby boomers (1946–64) na třetím místě naopak zůstávají věrní osvědčeným destinacím a klidu u moře. Generace Z k nim teď sebevědomě přidává vlastní pohled – aktivní, otevřený a zvídavý. A i když tvoří zatím menší část klientů, jejich vliv na to, jak dnes vypadá moderní dovolená, je obrovský. Přinášejí do cestování energii, flexibilitu a chuť prožívat svět naplno a po svém.







