Kam cestuje generace Z: Slunce, moře a sdílení zážitků

04.11.2025 \\ Informace

Generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1997 až 2012, si oblíbila řecké ostrovy, Turecko, Bulharsko, a stálicemi jejich cestovatelských preferencí zůstávají Egypt a Tunisko. V zimních měsících pak nejčastěji míří za teplem do Ománu, na Kapverdy, do Spojených arabských emirátů nebo na Zanzibar.

„Egypt si u mladých cestovatelů drží výsadní postavení už dlouhodobě. Stačí jen pár hodin letu a člověk se ocitne zase v létě – užívá si moře a slunce, zatímco doma je zima. Díky pohodlí all inclusive může nechat všechny starosti daleko za sebou a prostě jen žít okamžikem,“ říká Simona Fischerová, tisková mluvčí CK Blue Style.

„Generace Z vyrostla na internetu a sociálních sítích, a tak je pro ni naprosto přirozené sdílet zážitky – fotky, videa i krátké momenty, které vyprávějí příběh jejich dovolené. Cestování pro ně není jen únikem, ale způsobem, jak tvořit a být ve spojení se světem,“ dodává.

Příslušníci generace Z dnes tvoří téměř pětinu klientely CK Blue Style. Počet nejmladších cestovatelů do 28 let navíc každoročně roste – letos o 10 % oproti roku 2024, zatímco v loňském roce byl nárůst dokonce 56 %. Ve srovnání s rokem 2019 si letos dovolenou u moře zakoupilo šestkrát více mladých lidí.

Mladí cestovatelé z generace Z přistupují k cestování jinak než jejich rodiče a chtějí víc než all inclusive a lehátko u moře. Hledají rovnováhu mezi odpočinkem a aktivním životem, mezi sdílením a skutečným prožitkem. Influencer Imanuel Adenubi patří mezi tváře generace Z, která objevuje svět po svém – zodpovědněji, ale s vášní pro pohyb, dobrodružství a autenticitu.

Bývalý moderátor, aktivní sportovec a influencer Imanuel Adenubi zaměřený na zdravý životní styl a pohyb vysvětluje, proč dává přednost cestování s cestovní kanceláří:

  1. Jezdil jste s rodiči na dovolenou s cestovní kanceláří? V kolika letech jste vyrazil poprvé přes CK sám?
    Bohužel ne. Žil jsem pouze s maminkou, která na dovolené neměla dostatečné finanční prostředky, takže jsme do zahraničí moc jezdit nemohli. Každopádně o to víc si vážím toho, že teď mohu jezdit spolu s CK Blue Style na různé cesty do zahraničí. Poprvé jsme společně vyrazili do Egypta před dvěma lety.
  2. Kolikrát do roka vyrážíte s CK na dovolenou?
    S Blue Style vyrážíme tak dvakrát do roka na společnou dovolenou.
  3. S kým nejčastěji a v jak velkém počtu vyrážíte na dovolenou? Preferujete pobyt ve dvou s partnerkou, nebo máte raději dovolenou se skupinou přátel?
    Vždy cestuji společně s partnerkou, protože jak se říká – ve dvou se to lépe táhne. Jelikož preferuji spíše aktivnější dovolené plné sportu a aktivit, vždy si to člověk více užije s někým dalším. Jsem tak trochu workoholik, který se snaží tvořit co nejvíc i na dovolené, využít toho prostředí, takže je to spíš pracovní týden na hezkém místě. A u toho je lepší mít parťáka, který to má podobně, než skupinu kamarádů, kteří si to tam přišli hlavně užít.
  4. Do jakých destinací nejčastěji cestujete?
    Destinace, do kterých cestuji, jsou často dost různorodé, ale mám rád, když se to střídá. Jednou je to severní Afrika, pak třeba Kapverdy v Atlantiku a poté snowboard v Bulharsku. Vždy je tam ale podmínka, aby v dané destinaci bylo aktivní a sportovní vyžití. Prostě aby se neustále něco dělo. 
  5. Je pro vás důležitá cena, nebo spíš kvalita a servis na hotelu?
    Na tom opravdu záleží. Jsem člověk, který vždy hledá nejlepší poměr cena/výkon, ale jsou momenty a zážitky, za které si naopak rád připlatím. Proto opravdu záleží destinaci od destinace. V průběhu roku dost jezdím i na náročné treky v horách a pod stan, takže si naopak s CK spíše chci trochu dopřát toho pohodlí.
  6. Jak nejčastěji trávíte dovolenou – spíše odpočinek, nebo kombinaci odpočinku, sportu a výletů?
    Jak už jsem zmínil, jsem spíše člověk, který moc neposedí a potřebuji, aby se neustále něco dělo. Proto mám rád, když máme v každé destinaci dopředu naplánované různé aktivity, výlety a sport. Prostě nedokážu sedět celý den na pláži a číst si knihu.
  7. Objevujete rád danou destinaci? A pokud ano, kupujete si výlety u CK, nebo raději pronajmete auto a cestujete po vlastní ose?
    Já osobně mám rád takovou kombinaci objevování dané destinace. Jsou kulturní místa, která opravdu ocením s výlety u CK, protože se tam dozvím něco o historii, kultuře a informacích o daných památkách. To je něco, co bych si sám asi moc nevyhledal. Na druhou stranu mám rád i menší nezávislost, kdy si můžeme objevovat určitá místa po vlastní ose. Proto je fajn, že mi vždy delegáti pomohou s pronájmem auta.

Kombinace svobody a jistoty

Mladí lidé z generace Z se stávají stále důležitější skupinou cestovatelů. Zatímco dříve na dovolenou vyráželi s rodiči, dnes už si destinace volí sami a čím dál častěji sází na jistotu cestovní kanceláře. Generace Z podle statistik CK Blue Style cestuje nejčastěji v páru, případně s více přáteli. Vybírají si hotely se širokou nabídkou služeb – od fitness a sportovního zázemí až po wellness a spa zóny. Chtějí mít část aktivit pohodlně zajištěnou cestovní kanceláří, ale zároveň si rádi nechávají prostor pro vlastní objevování. Důležitý je pro ně hlavně dobrý poměr kvality a ceny. Právě proto u této generace roste obliba dovolených s cestovní kanceláří, které spojují jistotu a pohodlí s možností prožít pestrý a aktivní pobyt.

Zážitky místo věcí

Podle dat CK Blue Style tvoří příslušníci generace Z už osm procent všech klientů a jejich podíl rychle roste. „Je to první generace, která si dovolené vybírá sama – rozhodují se podle recenzí, fotek, zážitků a osobních doporučení,“ říká tisková mluvčí CK Blue Style Simona Fischerová. „Chtějí mít jistotu, že si dovolenou opravdu užijí – nejen odpočinek, ale i emoce, které mohou sdílet.“

Zajímá vás, jak jsou na tom s cestováním ostatní věkové kategorie?

Cestovní kanceláře totiž zdaleka neoslovují jen mladé. CK Blue Style uvádí, že nejčastěji s nimi stále cestují lidé z generace X (1965–80) a Y (1981–96) – přes 75 procent těch, kteří si dovolenou užívají naplno, ale zároveň oceňují jistotu a pohodlí, které jim CK nabízí. Baby boomers (1946–64) na třetím místě naopak zůstávají věrní osvědčeným destinacím a klidu u moře. Generace Z k nim teď sebevědomě přidává vlastní pohled – aktivní, otevřený a zvídavý. A i když tvoří zatím menší část klientů, jejich vliv na to, jak dnes vypadá moderní dovolená, je obrovský. Přinášejí do cestování energii, flexibilitu a chuť prožívat svět naplno a po svém.

Fotogalerie