Roald Amundsen přistál i v Praze

12.05.2018 \\ Magazín

V těchto dnech končí v Praze natáčení koprodukčního norsko-švédsko-českého snímku Amundsen, který režíruje Espen Sandberg. Norský režisér už má za sebou nominaci na Oscara nebo Zlatý globus za film Kon-Tiki a stojí i za režií posledních Pirátů z Karibiku či seriálu Marco Polo.
V Praze před pár dny dotáčel dobrodružné drama o největším polárním badateli všech dob, Norovi Roaldu Amundsenovi, který mimo jiné jako první dosáhl jižního pólu a stal se na začátku minulého století největším polárním objevitelem. Jako první například přeletěl severní pól ve vzducholodi. Pro film toto Amundsenovo letadlo a lodě vznikly v České republice. Další českou stopu můžeme vysledovat v rámci tvůrčích profesí jako je například kostýmní výtvarnice Michaela Hořejší Horáčková či art director Martin Kurel. Koproducentem za ČR je společnost Film Kolektiv (producenti Pavel Berčík a Silvie Michajlova). Mezi převážně norskými herci objevíme třeba i Vojtu Kotka, který se v prvních květnových dnech objevil v roli Karla Feuchta, člena Amundsenovy posádky na pražské náplavce. Natáčela se zde scéna příjezdu Amundsenovy výpravy do Osla.
„Hraju Karla Feuchta, německého mechanika, který s Amundsenem absolvoval cestu na severní pól. Tady točíme příjezd naší výpravy do města, kde nás vítají nadšení obyvatelé. Natáčeli jsme ale i na Islandu, na což mám skvělé vzpomínky,“ dodal herec k celodennímu natáčení, kde v hromadných scénách vystupovalo na 200 českých komparzistů i známí norští herci jako Pål Sverre Hagen, Ole Christoffer Ertvaag, Christian Rubeck, Trond Espen Seim, Jonas Strand Gravli, Marius Lien a další.
Příběh vypráví nejen o odvaze k celoživotnímu bádání a dosažení jižního pólu 14. prosince 1911, ale také o Amundsenově osobnosti, jejíž odvrácené stránky zatím nikdo veřejně neodkryl. Ve filmu bude zachyceno i jeho dětství, kdy tématu velkolepých expedic propadl, či jeho vztah s bratrem Leonem, který byl pro něj v životě neméně zásadním. V Praze sourozence ztvárnili dva norští dětští herci během dopolední scény z jeho dětství, odpoledne už se točila scéna s dospělým Amundsenem.
„Být koproducentem takového projektu je skvělá zkušenost nejen pro naši společnost, ale také pro celý štáb a kreativní profese, které na filmu pracují. Být díky dotaci Fondu kinematografie  plnohodnotnou součástí Amundsena Espena Sandberga je skvělou filmařskou školou pro celý český filmový průmysl a zkušenosti, které zde získáváme, nám mohou pomoci dostat české filmy na mezinárodní úroveň,“ řekl český koproducent snímku Pavel Berčík.
„Státní fond kinematografie považuje podporu minoritních koprodukci za důležitý segment podpory, který dává smysl. V kombinaci s pobídkami umožňuje českým koproducentům být plnohodnotným partnerem i v evropských koprodukcích, jež kombinují velké téma, vysoké umělecké nároky a zároveň celosvětový divácký potenciál. Tím si pochopitelně i český producent zlepšuje svůj profesní profil, což mu umožňuje získat pak pro svůj majoritní projekt zahraniční partnery daleko jednodušeji. Celkově se tak český filmový průmysl stává konkurenceschopný,“ vysvětlila ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.
Norský producent Espen Horn vnímá spolupráci s Českou republikou také velmi pozitivně. „Měli jsme na výběr několik zemí, například  Maďarsko nebo  Litvu, v podstatě za velmi podobných podmínek, ale vybrali jsme si Prahu. A jsme velmi spokojení. Natáčení tady bylo úžasné, čeští filmoví profesionálové naprosto bezkonkurenční a například místo jako je pražská náplavka, kde jsme točili část Osla, bychom jinde nenašli tak přesně odpovídající našim představám,“ řekl producent Espen Horn.
„Jsme za tuto spolupráci rádi, Česká republika je celosvětově známá mezi filmovými profesionály jako místo s kvalifikovanými filmovými řemeslníky, ale my na tomto projektu využíváme i umělecké profese. Dalo by se říct, že Amundsen kombinuje to nejlepší ze všech tří koprodukčních zemí. A jsme rádi, že i český Fond kinematografie věří v potenciál projektu tak silně, jako v něj věříme my,“ doplnil producent Horn.
Spokojený s natáčením v Čechách byl i režisér Espen Sandberg. „Bez velké podpory mezinárodního štábu by nebylo možné tak velký projekt natočit. Vizuální část tohoto filmu je velmi důležitá a je hlavně v rukou norského kameramana Påla Ulvika Roksetha, islandského architekta Karla Júlíussona a české kostýmní výtvarnice Michaely Horáčkové Hořejší,“ dodal režisér filmu Espen Sandberg.

Fotogalerie