Milena je silné divadelní představení s obsahem a přesahem

27.05.2025 \\ Divadlo

Milena je příběhem o české novinářce, spisovatelce a překladatelce Mileně Jesenské a její dceři – básnířce a výtvarnici Janě Krejcarové v nové hře oceňovaného scenáristy Marka Epsteina, kterou napsal přímo pro Městské divadlo Mladá Boleslav. A byla to režisérka Adéla Laštovková Stodolová, která bravurně rozehrála „dvojpříběh“ plný zvratů, vzletů i pádů dvou žen českého společenského a kulturního života na pozadí českých dějin 20. století.

I když premiéra inscenace Milena proběhla koncem loňského roku, já ji viděl v pátek 23. května, což bylo určitě jenom ke prospěchu věci, kdy zákonitě odpadne premiérová tréma a kdy už mají protagonisté hru definitivně v krvi. A že jsem si novou původní hru vychutnal, není sporu, což doloží i následující řádky.

Autor vytvořil drama, které splétá osudy několika postav, z nichž mnohé mají reálný základ a pravdivý rámec. Přitom nechybí ani humor, ani milostný labyrint či další atributy, které vnášejí do inscenace pach a vůně. Adéla Laštovková Stodolová má zásluhu o živé představení, které útočí do hlediště. Je to silné představení s obsahem a přesahem.

Obě ženy měly komplikované vztahy se svým okolím. Jesenská s otcem, kterého na několik let zcela zavrhla, Krejcarová pak nebyla schopná starat se o vlastní děti a všechny postupně odkládala do dětských domovů. Obě dvě milovaly život a netajily se svými mileneckými vztahy. Obě měly celoživotně kapsy plné dynamitu a obě zemřely předčasně – Jesenská v koncentračním táboře v roce 1944, kam jí zavřeli za aktivní účast v protinacistickém odboji, divoká a nespoutaná Krejcarová při autonehodě v roce 1981.

Dvě herečky v hlavních rolích – Dagmar Pecková j. h. v roli Mileny Jesenské a Lucie Matoušková jako Milenina dcera Jana (které její blízcí a přátelé nazývali Honzou), zatímco Petr Mikeska představuje osudové muže jejich života. Tajemství vyrovnanosti hereckých výkonů představení je prosté.

Lucie Matoušková je hvězdou mladoboleslavského souboru, mimochodem je to dcera herečky Dany Hlaváčové (Doru si zahrála v televizní Popelce i ve filmu Tři oříšky pro Popelku), přičemž její tetou je či byla veleslavná Jana Hlaváčová. Více než před dvaceti lety jsem viděl v Městském divadle Mladá Boleslav inscenaci Obchodník s deštěm, kde hrála Lízu právě začínající Lucie Matoušková a byla fantastická.

A hvězdná diva Dagmar Pecková? Ta nikdy nebyla všední typ, ale hlavně je talentovaná v několika oborech. I v činohře, což dokázala už předtím ve hře Mistrovská lekce, má roli, která jí vyloženě sedí. Postava Mileny je neúnavná a živočišná odpůrkyně konvenčnosti, vlastně až do konce si zachovává sílu a šarm, ale co je pod ním bolesti, zmatku a poezie! Je to dokonalá studie, zvládnutá do posledního pohybu a gesta.

Herecký koncert doplňuje Petr Mikeska (herec, zpěvák, režisér a umělecký šéf MD MB), který v plejádě postav (Profesor Jan Jesenský, Ernst Pollak, Egon Bondy, Franz Kafka, Franz Xaver Reichsgraf von Schaffdotsch, Jaromír Krejcar a mnozí další) dodává nejen mužský element. Jeho herecká schopnost proměňovat každý typ, každé slovo a každý dialog v plný obraz dodává na působivosti dramatu.

Inscenace tak nevšední divadelní invence a interpretační celistvosti i kázně mohla vzniknout i díky zaujaté účasti Kateřiny Suchanové (dramaturgie), Davida Janoška (scéna), Simony Rybákové a Alexandry Gdidiakové (kostýmy) i Petru Zemanovi (hudba). Jenomže dokonalý tým umí vytvořit dokonalé divadlo. Nedivím se, že při závěrečné děkovačce publikum tleská ve stoje.

Robert Rohál

Foto Martina Dvořák Venigerová/MD MB a Robert Rohál

Fotogalerie